Du har ingen varer.
Blanc des Millénaires 2007 Blanc de Blancs
Charles Heidsieck
Hos Charles Heidsieck er Blanc des Millénaires et unikt univers, en blændende afspejling af Husets præstationer.
Den har en dyb gylden nuance med hints af lysegrøn, der bedste kan sammenlignes med solskin der spiller på vinrankens grønne blade.
I bouqueten er der noter af violer og akacie der leder til dybere toner af blodappelsin og bløde krydderier fra middelhavet.
Smagen er et kapitel for sig selv. Champagnen har en bemærkelsesværdig struktur der er Blanc des Millénaires specielle signatur.
Fra starten er der nuance af hav og en balanceret kridtagtig struktur der langsomt glider over i nuancer af nougat, citrus og flødeskum og med en fabelagtig finish af let ristet nødder og brød.
En diamant mellem Charles Heidsiecks forskellige cuvéer der viser sine uforlignelige smage og nuancer der stammer fra kvaliteten af druerne, den unikke jordbund og fra de tusind år gamle Crayères (kridtkældre) hvori Champagnen lagres. På grund af Blanc des Millénaires usædvanlige kvalitet er der kun meget få Blanc de Blancs Champagner på samme niveau.
Blanc des Millénaires er en exceptionel Champagne der har fået sit navn efter dens lagring.
Den første Blanc des Millénaires Charles Heidsieck sendte på gade var vintage 1983 der kom i 1993.
Herefter er den kun lavet i 1985, 1990, 1995, 2004 2006 og 2007.
Druerne til Blanc des Millénaires kommer udelukkende fra Côte de Blancs og de Crus er nøje udvalgt for netop deres bidrag til den færdige Champagne – Oger giver finesse og elegance, Le Mesnil-sur-Oger giver struktur, Avize giver mineralitet og Cramant kompleksitet samt de druer der kommer fra Vertus giver livlighed og blomsteragtige noter.
Lidt om Charles Heidsieck:
Grundlæggeren af Champagne huset Charles Heidsieck, Charles-Camille Heidsieck, blev født i 1822.
Hans onkel havde 37 år inden etablerede Heidsieck & Co (fra 1785), der stod bag Heidsieck & Co Monopole og Piper-Heidsieck (fra 1834).
I 1851, i en alder af bare 29 år startede Charles sit eget Champagne-hus.
Han ville skabe en Champagne som havde det udtryk som han ønskede, nemlig at Champagnen udtrykte, at vinmarken og vinstokkene var i landmandens hænder og under dennes ekspertise.
Charles valgte derfor at lade vinmarkerne blive i landmændenes hænder og under deres dygtighed og ikke mindst deres evner; til at få det bedste ud af terroiet.
Som den pragmatiker han var, koncentrerede han sig om at producere, forædle og ikke mindst lagre sine vine.
Han købte derfor 47 kalk-kældre, der kunne dateres tilbage til 1100-tallet.
Denne labyrint af kældre og underjordiske huler gav Charles Heidsieck mulighed for perfekt opbevaring og modning af sine Champagner.
Charles Heidsieck var sikker på sine visioner og det skabte noget røre i Champagne, da han opkaldte sin første Champagne efter hans fornavn, hvilket var fuldstændigt uhørt på det tidspunkt.
Succes’en i Frankrig var ikke nok for kosmopolitten Charles, han ville have, at hele verden skulle nyde hans Champagne.
I 1852 tog han derfor til USA, der på det tidspunkt var et Champagne uland… Han tog der over med ideen: Hvis der skal være Champagne i USA skal det være Charles Heidsieck og ingen anden!!
Med karisma, popularitet og med pressen i hælene tog han USA med storm.
Ikke mindst New York’s high society og forretningsliv blev forført af Charles Heidsieck og hans Champagne.
Han fik derudover fodfæste i det ellers ”vilde” Louisiana og det øvrige sydlige USA. Han fik snart øgenavnet ”Champagne Charlie”.
Efter hjemkomsten fra USA kiggede Charles efter markederne i Belgien og England.
Charles Heidsieck’s champagner vandt ved flere lejligheder høje ratings, ikke mindst ved verdensudstillingerne i slutningen af 1800-tallet.
Snart var succesen hjemme og Charles Heidsieck Champagne var nu fast ved de fleste af Europas kongehuse.
Med den store succes koncentrerede Charles sig nu om at holde sin kvalitet samtidig med at producere nok til sine kunder.
Det er Charles’ filosofi som den dag i dag stadig hersker og ”bestemmer” hos Charles Heidsieck.
”At lave en Champagne der opnår det ekseptionelle og ikke det konvetionelle.”
De forskellige Champagner, der laves hos Charles Heidsieck bliver alle lavet efter Charles’ filosofi, og hver Champagne har sin egen ”personlighed” samt samstemmende smag og karakter.
Friskhed og elegance fra Chardonnay - Struktur og smag fra Pinot Noir - samt ”hjælp” med frugten fra Pinot Meunier.
Huset var i familiens eje indtil starten af 1970’erne, hvor de solgte det til Remy-Cointreau, hvor det var Daniel Thibault der overtog ansvaret og gik fra ikke at eje nogle marker til i dag at eje ca. 30 hektar marker i alle de bedste landsbyer.
Daniel Thibaut var en stjerne kældermester der nød den største respekt i Champagne, hvor han flere gange var blevet kåret som den bedste inden for sin metier.
Efter at Daniel Thibault døde i 2002, har man gjort alt for at følge hans ideer og fortsætte den udvikling, han havde startet.
I dag er det Cyril Brun, der er kældermester hos Charles Heidsieck, og med hans og Daniel Thibaults ihærdige arbejde er Charles Heidsieck et af de huse der har "flyttet sig" mest indenfor de sidste 10-15 år.
- 2007
- Champagne
- 75 cl.